Ostu pārvaldības reformas izstrādē tiek noklusēti riski un problēmas, par ko Latvijas trīs lielo ostu – Rīgas, Ventspils un Liepājas – komersanti brīdinājuši grozījumu virzītājus, aģentūrai LETA pavēstīja Latvijas Stividorkompāniju asociācijas, Rīgas brīvostas padomes, Liepājas ostas nomnieku asociācijas un biedrības "Baltijas asociācija – Transports un Loģistika" pārstāvji.

Komersanti uzsvēra, ka pirmdien, 15.martā, koalīciju veidojošo partiju sanāksmē pieņemtais lēmums virzīt pārvaldības reformu Rīgas un Ventspils ostās atstājis ostu lietotājus neziņā par to, vai viņi varēs turpināt komercdarbību objektā un maksāt par tā izmantošanu kā līdz šim.

"Diemžēl politiķiem līdz šim nav pienācīga plāna, tiek noklusēti riski un problēmas, par ko ilgstoši esam brīdinājuši. Turklāt uz daudziem uzdotajiem jautājumiem neesam saņēmuši atbildes," atzīmēja komersantu pārstāvji.

Viņi pauda, ka reformas veikšanai nav veikts pietiekams ekonomiskais izvērtējums, kopš pagājušā gada nav tikusi sasaukta Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes sēde, kas līdz ar to nav apstiprinājusi jauno ostu reformu. Tāpat nav atrunāts fakts, ka ostās izveidotās kapitālsabiedrības nenodarbosies ar komercdarbību, nav norādīts, kāda būs pašvaldību loma pēc reformas, kā arī nav definēta skaidra uzņēmēju un investoru iesaiste jaunajā pārvaldības modelī, kas tiek prasīts arī Eiropas Savienības ostu pakalpojumu regulā.

"Vienlaikus uz neskaidriem un neatbildētiem jautājumiem saistībā ar ostu pārvaldības izmaiņu iecerēm norādījuši arī Ārvalstu investoru padomes Latvijā un Latvijas Darba devēju konfederācijas pārstāvji, turklāt dažāda veida riskus, kas varētu rasties šādas nepārdomāti pieņemtas reformas rezultātā, pieļāvusi arī Konkurences padome un iesaistītās pašvaldības," teica komersanti.

Jau vēstīts, ka koalīciju veidojošās partijas pirmdien, 15.martā, pauda atbalstu satiksmes ministra Tāļa Linkaita (JKP) piedāvātajam jaunajam ostu pārvaldības modelim Rīgas un Ventspils ostām. Ar izmaiņām ostu likumā Satiksmes ministrija (SM) rosina Rīgas un Ventspils brīvostu, kā arī Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldīšanai izveidot valsts kapitālsabiedrības, kurās iespēja iegūt akcijas būtu arī pašvaldībām.

Trešdien intervijā Latvijas Radio satiksmes ministrs komentēja centienus bremzēt plānoto ostu pārvaldības reformu, kas, viņaprāt, ir saistīti ar atsevišķu interešu grupu bažām par ietekmes zaudēšanu.

Viņš norādīja, ka Ventspils gadījumā neapmierinātību ar plānoto ostu pārvaldības reformu ir paudusi ar Šveices advokātu Rūdolfu Meroni, kurš atbilstoši tiesas lēmumam atbild par koruptīvos noziegumos apsūdzētā Ventspils mēra Aivara Lemberga ("Latvijai un Ventspilij") mantas glabāšanu, saistīta uzņēmumu grupa.

"Es saprotu dažādus lobijus un dažādas interešu grupas, kuras nevēlas pārmaiņas. Ir mums viena uzņēmēju grupa, kas ir paudusi neapmierinātību ar šīm pārmaiņām – Ventspilī tā ir tā sauktā Meroni grupa, kurā faktiski ir cilvēki, kuri atbild par tiesas noteiktas mantas saglabāšanu. Protams, viņi ir ļoti satraukušies par situāciju, kāda var būt, mainoties vadībai ostā un kā, iespējams, mainīsies arī ietekmes sfēras. Līdz ar to es arī pilnīgi saprotu, ka visu laiku ir mēģinājumi bremzēt šīs reformas," pauda Linkaits.

Ministrs arī uzsvēra, ka esošais ostu pārvaldības modelis tika izveidots pagājušā gadsimta 90.gados. "Modelis, kas pašlaik darbojas, tika radīts 90.gadu sākumā un viens no šīs sistēmas arhitektiem pašlaik uzturas cietumā. Tas ir kaut kādā mērā ir simbols tam, kāda bija doma, kādā veidā ir jāpārvalda darījumi ostās. Mēs vēlamies no tā iet projām," sacīja Linkaits.