Aizvadīto gadu Liepājas ostas stividorkompānijas noslēgušas ar vēsturiski lielāko pārkrauto kravu apjomu, pārspējot 2018.gadā uzstādīto rekordu 7,54 milj.tonnu.


Kā tiekoties ar žurnālistiem SEZ SIA "Terrabalt" telpās trešdien, 11.janvārī, uzsvēra Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis, 2022.gads  uzņēmējiem bijis izaicinājumiem pilns gan ģeopolitiskās situācijas un noteikto sankciju, gan elektroenerģijas resursu sadārdzinājuma un citu iemeslu dēļ. Taču stividorkompānijas ir spējušas "ļoti labi nostrādāt" un operatīvi pielāgoties situācijai, kas ļāvis sasniegt lielāko kravu apjomu Liepājas ostas vēsturē.


Preses brīfinga laikā. Foto: Liepājas SEZ.


Preses brīfingā klātesošie uzņēmēju pārstāvji – Liepājas Ostas nomnieku asociācijas valdes priekšsēdētājs, Liepājas SIA "Terrabalt" valdes loceklis Āris Ozoliņš, SIA "Ekers Stividors LP" valdes loceklis Olafs Vītols un SIA "Laskana" valdes loceklis Krišjānis Vēsmiņš – atzina, lai arī aizvadītais nebija viegls gan "Covid-19" pandēmijas, gan ar karu saistīto sankciju un inflācijas dēļ, tas tomēr viņiem bijis veiksmīgs. Nācies arī saskarties ar jauniem izaicinājumiem, kad daļa līdzšinējo kravu bijis jāaizstāj ar jaunām. Šajā ziņā vieglāk klājies "Laskanai", kura pārvadā 70% paši savas kravas, atšķirībā no "Ekers Stividors LP", kuriem savu kravu nav vispār. Turklāt pieprasījums pēc šķeldas pērn bijis milzīgs. Uz šo gadu Vēsmiņš raugās optimistiski, lēšot, ka kravu apjoms būs līdzīgs kā 2022.gadā.


"Ekers Stividors LP". Foto: Liepājas SEZ.


"Ekers Stividors LP" aizvadītajā gadā ne tikai apguvis jaunus kravu veidus, bet par 12,2% arī palielinājis to apjomu, turklāt uzbūvējis jaunas noliktavas 6000 m2 platībā.


Āris Ozoliņš atzina, ka 2022.gadā izdevies sasniegt līdz šim lielāko kravu  apgrozījumu  – 1 700 000 tonnu. "2010.gadā mūsu apgrozījums bija tuvu nullei, pirms trim gadiem sasniedzām pirmo miljonu, un šobrīd tuvojamies divu miljonu tonnu robežai."


Šie panākumi gūti, ieguldot infrastruktūrā – 50. piestātnes un piebraucamo ceļu rekonstrukcijā u.c. Arī šajā gadā "Terrabalt" plāno to turpināt, un uz nākotni skatās optimistiski.


Pasažieru prāmis Liepājas ostā. Foto: Liepājas SEZ.


SEZ valdes priekšsēdētājs Uldis Sesks uzteica uzņēmējus, norādot, lai gan blakus norisinās karš, notiek milzīgas ģeopolitiskas pārmaiņas un ir nobremzētas kravas, jo īpaši šķidrās kravas gan no Baltkrievijas, gan Krievijas, "pasaule nav apstājusies", gluži pretēji – ir sasniegti rekordi. Savukārt, runājot par šā gada akcentiem, Sesks uzsvēra ūdens termināļa būvi, kas būšot unikāls, Latvijā nepieredzēts projekts, kas ostai dos ievērojumu kravu apjoma palielinājumu.


Tas ir arī viens no iemesliem, kāpēc Liepājas osta, atšķirībā no Ventspils, kas šogad ieplānojusi kravu samazinājumu, nav to darījusi. Pēc Hmieļevska sacītā, kontrolcipars 7,5 un tuvāk astoņiem miljoniem tonnu gadā paliek iepriekšējais.


Graudu kraušana Liepājas ostā. Foto: Liepājas SEZ.


2022. gadā, pārvarot dažādus sarežģījumus, SEZ pārvaldei izdevies pabeigt Lauku atbalsta dienesta līdzfinansēto projektu "Zvejniekiem nepieciešamās infrastruktūras pilnveidošana Liepājas ostā" un cieto segumu ieguvis pēdējais autoceļa posms Liepājas ostā." Šogad no infrastruktūras projektiem pārvalde paredzējusi īstenot Karostas kanāla vadulu izbūves projektu, kas, pēc Hmieļevska sacītā, uzlabos drošību kanālā un arī ļaus ienākt lielākiem kuģiem, kā arī turpinās Karostas kanāla attīrīšanas projektu.

Uzziņa
Kopējais kravu apgrozījums 2022. gadā bija 7,61 milj. tonnu, kas veidoja pieaugumu +7,8 %, salīdzinot ar 2021. gadu un nodrošinot vidējo mēneša apgrozījumu 634 052,66 tonnas mēnesī ( 2021. gadā – vidēji 588 059,18 mēnesī). Līdz šim lielākais kravu apgrozījums Liepājas ostā bija 2018. gadā – 7,54 milj. tonnu. Starpība ir viens pilnībā uzkrauts panamax klases kuģis.


Būtiski ir palielinājies ostā ienākošo kravu īpatsvars pārkrauto kravu apjomā – ja pirms pieciem gadiem tās sastādīja tikai 12%, tad 2022.gadā – jau 27%.


2022. gadā lielākā krava bija 66 686,22 tonnas kviešu, sasniedzot līdz šim lielāko iegrimi 13 m, ko ļāva nodrošināt veiktās investīcijas kuģu ceļu padziļināšanā un uzturēšanā. Kuģis "STAR NADZIYE" daļu kravas uzņēma SEZ SIA "DanStore" beramkravu terminālī 43. piestātnē, daļu SEZ SIA "Liepaja Bulk Terminal" 51. piestātnē, bet atlikušo – jaunizbūvētajā Liepājas ostas 54. piestātnē.


Aizvadītajā gadā joprojām lielākā kravu grupa bija beramkravas – 5 110,7 tūkst. tonnu jeb 67% no visām kravām. Lauksaimniecības kravu segmentā dominēja labība un labības produkti, vienlaikus piesaistot arī jaunus kravu veidus. Aizvadītajā gadā, mainoties loģistikas virzieniem tika importēta gan soja no Argentīnas, gan cukurs no Brazīlijas, kas tālāk tika sūtīts uz tuvējo austrumu valstīm.  Kopumā tika izkrauti seši kuģi, kas atveda 198,8 tūkst. tonnu cukura.


Otra lielākā kravu grupa – ģenerālkravas veidoja 29% jeb 2 179,7 tūkst. tonnu. Ģenerālkravu segmentā novērojams lielākais kravu apjoma pieaugums, gan jau minēto ro-ro kravu grupā, gan kokmateriālu apgrozījumā. 2022. gadā ro-ro kravas veidoja 20% no visām ostas kravām, bet kokmateriāli 5%  jeb 359,6 tūkst. tonnu. Ģenerālkravu segmentā 2022. gadā pieauga gan vietējo ražošanas uzņēmumu saražotās produkcijas eksports, gan tika piesaistītas jaunas kravas. SEZ SIA "Ekers Stividors LP" piesaistīja un pārkrāva vairāk nekā 48 tūkt. tonnu alumīnija stieņu.    


Alumīnija stieņu krava. Foto: Liepājas SEZ.


Mazākais kravu apgrozījums Liepājas ostā aizvadītajā gadā bija lejamkravu segmentā, jo to visvairāk ietekmēja ģeopolitiskā situācija. Lejamkravas 2022. gadā samazinājās uz pusi, un veidoja vien 4% no visām kravām jeb 318,2 tūkst. tonnu.


No ostas stividorkompānijām lielākais kravu apgrozījums 2022. gadā bija SEZ SIA "Liepaja Bulk Terminal" – 2 409 986,21 tonna, sasniedzot pieaugumu +17,3%. SEZ SIA "Ekers Stividors LP" pārkrāva 1 971 720,58 tonnas, kas ir +12,2%, bet SEZ SIA "Terrabalt" – 1 724 731,05 tonnas jeb +9,6%.

2022. gadā Liepājas ostā apkalpoti 1 602 kuģi, iebraukušo un izbraukušo pasažieru skaits bija 85 422, kas veidoja pieaugumu + 92%. Pieaugums arī pārvadāto ro-ro vienību skaita ziņā +41%.


Iespaidīgākais 2022. gada kuģis noteikti bija 200 metrus garais "ARC Defender", kas 18. aprīlī, Liepājā ieradās no ASV ostas Čārlstonas Dienvidkarolīnas štatā, nogādājot vairāk nekā 350 ASV Bruņoto spēku militārās un atbalsta tehnikas līdzekļu, kas piedalījās starptautiskajās militārajās mācībās "Defender Europe 2022" Baltijas jūras reģiona un Austrumeiropas valstīs.


2022. gadā Liepāja sevi pieteica kā pievilcīgu galamērķi kruīzu maršrutos Baltijas jūrā, un Liepājas osta uzņēma sešus kruīza kuģus, kas atveda vairāk nekā 2500 viesus no ASV, Apvienotās Karalistes, Skotijas, Vācijas un citām valstīm.


Savu otro sezonu pēc rekonstrukcijas veiksmīgi aizvadīja arī Liepājas Jahtu osta. 2022. gadā apkalpotas 200 jahtas, kas veido aptuveni 10% pieaugumu attiecībā pret iepriekšējo sezonu. 2022.gads bijis interesants ne tikai ar apkalpoto jahtu veidiem, starp kurām arī 43 metrus garās motorjahta "Moon Shadow" uzņemšana un jau tradicionālā burinieku ienākšana. 2022. gada sezona parādīja, ka salīdzinoši strauji pieaug  vietējo peldlīdzekļu īpašnieku interesi par jahtu ostas izmantošanu. Jaunās piestātnes aktīvi izmantoja gan tūrisma nozarē strādājošo uzņēmumu laivas un kuģīši, gan arī individuālo peldlīdzekļu īpašnieki. Īpašu noskaņu Jahtu ostai radīja arī vietējo zvejnieku atsāktā tradīcija svaigo lomu tirgot tieši no laivas.  


Topošais ūdens terminālis. Foto: Liepājas SEZ.


Kā viens no gada spilgtākajiem notikumiem Jahtu ostai cieši saistās ar pagātnes notikumiem – tieši pirms 30 gadiem, kur izvietotas jahtu piestātnes, uz pirmā atjaunotā Jūrasspēku kuģa "Sams" tika pacelts Latvijas kara flotes karogs. Godinot šo gadadienu, Liepājas SEZ pārvalde Jahtu ostā uzstādīja piemiņas zīmi, kurai vizuālo risinājumu izstrādāja Reinis Kuncītis.


Jūras svētku laikā Liepājas Jahtu osta vienkopus aicināja jūras un ezera peldlīdzekļus uz atraktīvu parādi, kas ir samērā jauna tradīcija, bet jau iemantojusi lielu popularitāti. Pasākums "Pilsētas platumā no ezera uz jūru" notika jau ceturto gadu un pulcēja arī ievērojamu skatītāju līdzdalību.


Liepājas osta savu darbību kā tirdzniecības osta atjaunoja pirms 30 gadiem, bet kā atbalsta instruments veiksmīgākai, efektīvākai un ātrākai attīstībai 1997. gadā tika izveidota Liepājas SEZ ar mērķi veicināt uzņēmējdarbību, jaunu investoru piesaisti un jaunu darbavietu radīšanu.


(Avots: Liepājas SEZ)